Tänka klart

De flesta minns sin första drink, jag har ärligt talat ingen aning om när jag drack för första gången. Men jag minns att jag tyckte om känslan av bedövning i tidiga tonåren då det enda man kunde få tag på var hembränt och Cola. Alkohol var ett effektivt sätt att döva påträngande minnen och oönskade känslor. Det saktade ner tankeverksamheten och förvisade malande orostankar. När ångesten tog överhanden var det väldigt effektivt att självmedicinera med alkohol, efter ett par glas vin dämpades ångesten. Dagen efter slog dock ångesten tillbaka med dubbel styrka, men det var bara till att härda ut. Jag reflekterade inte ens över att det fanns några alternativ.

 

Vi har en väldigt stark dryckeskultur, och det är avvikande att inte dricka alkohol. Detta trots att etanol är ett nervgift som marinerar varenda cell i vår kropp. Föreställningen om alkohol är dock en annan och media säljer en bild om frihet, gemenskap och livskvalité, en bild som vi sväljer utan att ifrågasätta. Visst finns det ett sunt drickande, men de flesta jag känner har någon gång ifrågasatt sitt eget förhållande till alkohol. Jag har, otaliga gånger. Och då har jag ändå inte varit någon dekadent skåpsupare.

 

När depressionen tvingade mig att stanna upp började jag reflektera kring min egen relation till alkohol. Som den nörd jag är köpte jag givetvis en mängd böcker om ämnet, läste vetenskapliga artiklar och experimenterade med mig själv. När jag avslutade min antidepressiva medicinering började jag moderera. Bara ett glas vin till maten eller två öl ute med vänner. Det var inga problem att hålla mig till den mängd jag satt upp, men jag märkte av negativa konsekvenser i form av sämre sömn och huvudvärk. Jag kände att jag ville prova något annat, så jag slutade dricka helt. Trots att jag inte druckit några större mängder så märkte jag att hjärnan blev skarpare, jag sov betydligt bättre och det bästa av allt – ångesten försvann. Jag gjorde även en del andra förändringar, men nykterheten var nog mest radikal sett ur samhällets ögon. 

 

När stress eller obehagliga känslor dök upp kunde jag inte längre döva med ett par glas vin utan fick lära mig andra strategier att hantera det på. Det blev väldigt tydligt att kroppen försökte signalera behov genom olika känslor, och jag försökte bemöta dem på konstruktiva sätt. ”Jag har haft en jobbig dag, jag behöver en drink”, hör man ofta. Eller ”jag är så stressad, jag behöver varva ner med ett glas vin”. Visst, vi upplever att vi stressar ner men kroppen stressar upp på ett biokemiskt plan. Dessutom talar vi indirekt om för oss själva att vi inte har förmågan att hantera obekväma känslor på egen hand, utan behöver döva dem på ett kemiskt sätt. När jag eliminerade saker utifrån hittade jag en styrka i mig själv att hantera mina känslor. Tidigare använde jag mig av ett par glas vin eller ångestdämpande tabletter, som enbart ökade ångesten på sikt. 

Sedan förra våren har jag druckit ett par glas vin, och då genast upplevt störd sömn och en känsla av skav. Detta år tänkte jag inte dricka överhuvudtaget då jag insett att mitt experimenterande med att modifiera enbart lett till en slutsats – alkohol tillför absolut ingenting i mitt liv. Och jag har insett att nykterhet provocerar eftersom man blir som en spegel för de som dricker och de känner sig kritiserade vilket enbart är en projicering eftersom jag skiter fullständigt i om folk dricker eller inte. Att dricka är normen, att låta bli kräver ofta en förklaring. Jag är lika nöjd med en alkoholfri öl eller en Pellegrino, för mig är sällskapet det viktigaste. 

 

Efter att ha utvärderat mitt mående före och efter nykterhet så finns det inga tvivel, jag mår fantastiskt bra utan alkohol. En bok jag läst, som slår hål på många myter kring alkohol och som ändrar ens perspektiv, är denna. Jag rekommenderar den varmt om du som läser funderar på att dra ner på alkoholen eller avstå helt. För somliga tycks det fungera hur bra som helst att dricka, de upplever inga negativa effekter. Men jag är inte en del av dem och för mig är det viktigt att gå min egen väg och hitta det som fungerar för mig.

 

 
Taggar: Nykterhet, Psykisk hälsa, alkohol, hälsa, thisnakedmind, tänkaklart, återhämtning;

Kommentarer :

#1: R

Spot on! <3

skriven
#2: Anonym

Supercoolt skrivet!

skriven

Kommentera inlägget här :